Obowiązkowe stosowanie split payment dla niektórych branż podatników.

Uprzejmie informuję, że Komisja Europejska wyraziła zgodę aby od 01.01.2020 r. w Polsce został wprowadzony mechanizm podzielonej płatności (split payment) jako obowiązkowy dla wybranych branż, które są podatne na nadużycia w podatku VAT.

Będzie on dotyczyć między innymi:

robót budowlanych, wykończeniowych, instalacyjnych i konstruktorskich; dostawy wyrobów ze stali, komputerów, laptopów, smartfonów, konsol do gier wideo, telewizorów, cyfrowych aparatów fotograficznych i kamer wideo, biżuterii, niektórych części do samochodów i motocykli.

Obowiązkowy split payment będzie dotyczył wszystkich podatników dokonujących czynności zakupu w danej branży. Oznacza to, że każdy vatowiec dokonujący zakupu np. opon od innego podatnika VAT, będzie zobowiązany dokonać zapłaty z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Przypominam, że mechanizm split payment polega na podziale płatności, zgodnie z którym zapłata odpowiadająca kwocie netto trafia bezpośrednio na konto rozliczeniowe przedsiębiorcy, a wartość równa kwocie podatku VAT na specjalny rachunek VAT. Mechanizm ten wszedł w życie 01.07.2018 r., ale stosowanie jego jest dobrowolne.

Obowiązkowy split payment od 01.01.2020 r. ma przynieść korzyści dla podwykonawców z branży budowlanej, gdyż podatek naliczony od zakupów na bieżąco będzie pomniejszał podatek należny VAT. Oczywiście obowiązkowy split payment wykluczy mechanizm odwrotnego obciążenia transakcji VAT.

W sprawie pytań i wątpliwości prosimy o kontakt z biurem rachunkowym "Fiskus" s.c.