Charakterystyka spółki cywilnej jako formy organizacyjnej prowadzenia działalności gospodarczej

Charakter prawny:

• spółka prawa cywilnego (art. 860 - art. 875 KC)
  • nie ma podmiotowości prawnej,
  • nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy o działalności gospodarczej,
  • jest podatnikiem podatku VAT,
  • wspólnicy są podmiotami podatku dochodowego (jeśli są to osoby fizyczne, oznacza to, że płacą podatki dochodowe według zasad przewidzianych ustawą o podatku od osób fizycznych);

Powstanie spółki cywilnej:

• z chwilą zawarcia umowy spółki cywilnej;

Majątek spółki:

• wspólność łączna wszystkich wspólników, a nie spółki;

Prowadzenie spraw spółki:

• każdy wspólnik jest uprawniony i zobowiązany do prowadzenia spraw spółki art. 865 §1 KC,
  • można uregulować to odmiennie umową spółki;

Reprezentacja:

• każdy wspólnik jest umocowany w takich granicach w jakich jest uprawniony do prowadzenia spraw spółki,
  • prawo to może ograniczyć uchwała,
  • spółkę mogą reprezentować pełnomocnicy,
  • spółka cywilna nie może udzielać prokury, ale mogą jej udzielać wspólnicy;

Odpowiedzialność za zobowiązania:

• solidarna art. 864 KC, w czasie, gdy pozostawali w spółce:
    • nieograniczona (Kodeks cywilny nie przewiduje górnej granicy odpowiedzialności),
    • pierwszorzędna - wierzyciel nie musi najpierw wykorzystywać  zaspokojenia z majątku spółki
    • osobista - wierzyciel może sięgać do majątku osobistego wspólników według swojego wyboru, co ma związek z solidarnością

Udział w zyskach i stratach:

• zasada równy udział w zyskach i stratach art. 867 KC,
  • można zmienić zasady w umowie,
  • wspólnik może żądać podziału i wypłaty zysków dopiero po rozwiązaniu spółki lub z końcem każdego roku obrachunkowego;

Komentarz kancelarii
Spółka cywilna jest jedną z najbardziej popularnych form prowadzenia działalności gospodarczej, głównie ze względu na prostotę jej założenia jak i prowadzenia księgowości (podatkowa księga przychodów i rozchodów). Istotne jest jednak wprowadzenie takich rozwiązań do umowy, które oddawały by faktyczny udział wspólników w tworzeniu zysku tej firmy, prawidłowym wprowadzeniu  wkładów wspólników, czy kontynuacji jej działalności po śmierci jednego ze wspólników. Istotnym elementem umowy jest również używanie własnego majątku wspólników czy umowy cywilno-prawne między wspólnikiem a spółką, dlatego ważnym jest omówienie tych spraw z doradcą podatkowym lub prawnikiem przed sporządzeniem umowy spółki cywilnej.